Undervisning i Fake News for folkeskolens mellemtrin (4.-7. klasse)

Mangler du inspiration til undervisningen i Fake News i folkeskolen, så finder du her undervisningsmateriale til eleverne på mellemtrinnet, 4.-7. klasse. Eksemplerne kan skiftes ud efter behov, for det vigtigste er at give eleverne en bevidsthed om, at når de bevæger sig rundt på internettet, så er det altid en god ide at tænke: Kan jeg nu også tro på det?

Skal du undervise folkeskoleelever i indskolingen i Fake News, kan du få inspiration til undervisningen på denne side: Undervisning i Fake News – Indskoling (0.-3. klasse), og til de ældste elever ligger der undervisningsmateriale her: Undervisning i Fake News for udskoling og gymnasium

NB! Bemærk, at undervisningsmaterialet er copyrightet, og du må derfor gerne gemme en privat kopi på din computer – men du må ikke sende det eller eftergøre det uden tilladelse. Til gengæld må du meget gerne dele linket her, hvor materialet ligger til fri og gratis afbenyttelse.

Alle kan skrive alt på nettet – og det gør de!

På mellemtrinnet begynder eleverne at bevæge sig rundt på internettet, hvor alle kan skrive alt – og det gør de! Det er vigtigt, at eleverne får en forståelse af, at bare fordi noget “står på nettet”, så er det ikke det hele, vi kan stole på. Alle kan købe en hjemmeside og skrive, hvad de vil, og det kan få alvorlige, men også ret morsomme konsekvenser.

Forslag til undervisning: Har vi atomkraft i Danmark?

Giv eleverne linket til Jydsk Atomkraft: www.jydskatomkraft.dk. Lad dem selv surfe rundt og danne sig et overblik over siden.

Bagefter kan I for eksempel snakke om:

  • Hvem har lavet siden?
  • Hvad hedder de – og kan vi finde flere oplysninger om dem på Google? (prøv at google navnene)
  • Hvor ligger atomkraftværket?
  • Er artiklerne på forsiden af Fake News?
  • Har du nogensinde hørt om et atomkraftværk i Danmark?
  • Hvad kan du læse, hvis du googler [“atomkraft i Danmark”] (uden klammer, men med anførselstegn)
  • Har vi atomkraftværker i Danmark?

Vil du vide mere?

Atomkraft i Jylland? Om kritisk læsning af nettekster

Faktalink Barsebäck – historisk baggrund – og herunder afsnittet “Dansk atomkraftpolitik”

Forskningscenter Risø

Lær eleverne at søge efter viden, de kan stole på!

Når eleverne har lært, hvordan de kritisk tager stilling til de informationer, de får – så skal de selvfølgelig også vide, hvor de egentlig kan gå hen og finde viden, de kan stole på! Undervisningen i informationssøgning kan tage udgangspunkt i bibliotekernes kvalitetsvurderede samlinger, men udover det så findes der mange andre gode hjemmesider og databaser, som eleverne skal lære at kende. Du finder nogle gode forslag her: www.hvadvilduvide.dk/soeg_viden/her-skal-du-soege

Læs mere om at undervise i informationssøgning og kildekritik

Vil du gerne i gang med undervisningen i informationssøgning og kildekritik, og har du brug for inspiration til at komme i gang?

I bogen Undervisning i informationssøgning og kildekritik kan du læse mere om, hvordan du underviser i informationssøgning og kildekritik. I bogen får du både forslag til, hvad du skal undervise i, og alle emner indeholder læreroplag med talepapir, så du får alle forklaringer med.

Bogen henvender sig til elever på de gymnasiale uddannelser, men kan også benyttes i undervisningen i informationssøgning og kildekritik både i folkeskolen og på de videregående uddannelser.

Gå til forsiden på temaet om Fake News – klik her!