Akademisk argumentation

Hvordan laver du et argument

Akademisk argumentation er en stor del af dit projekt, når du skriver videnskabeligt. Argumentationen indgår også som en del af bedømmelsen:

Ved bedømmelsen af et større skriftlige projekter skal der ud over det faglige indhold også lægges vægt på den studerendes stave- og formuleringsevne.

Men hvad er akademisk argumentation? Her kommer et eksempel:

Talesprog:

Peter dumper til eksamen, fordi han ikke har læst.

Her er påstanden, at Peter dumper til eksamen, fordi han ikke har læst. Men er det et argument i sig selv? Når du i dette eksempel skal argumentere i den akademiske tradition, ville du blive nødt til at brede argumentet ud og for eksempel finde undersøgelser, der kan bevise din påstand.

Akademisk argumentation:

En undersøgelse fra Danmarks Pædagogiske Universitet foretaget blandt elever, der dumpede deres 9. klasse afgangseksamen, viser, at blandt de dumpede elever, havde 90 procent ikke forberedt sig til eksamen. Der er derfor stor sandsynlighed for, at Peter dumper sin eksamen, såfremt han ikke forbereder sig.

Bemærk, at argumentet ikke er et bevis i sig selv. Du kan kun påvise, at der er en vis sandsynlighed for, at det kan ske, at Peter dumper sin eksamen.

Akademiske sproghandlinger

Akademiske projekter skal: Akademiske projekter skal ikke:
argumentere
begrunde
bevise
diskutere
nuancere
problematisere
undersøge
udlede
vurdere
konkludere
agitere
causere
postulere
anmelde
bekende
belære
missionere
nedgøre
lovprise
underholde

Vil du vide mere om akademisk argumentation?

Tag en Sprogtest – Skrivekonsulent Signe Skov har lavet to sprogtests, hvor du kan træne dine akademiske skrivefærdigheder og lære at skrive videnskabeligt.

Læs også: Den røde tråd