Tema: Fake News

Der bliver talt meget om Fake News – men hvad dækker begrebet egentlig over? Og hvordan underviser du elever og studerende i Fake News og kildekritik?

Hvis jeg siger Fake News, hvad er så det første billede, der kommer op på din nethinde? Hvis du tænkte på den amerikanske præsident Trump eller på Facebook-opslag, der cirkulerer rundt i evigheder med et “DEL IKKE – KOPIÉR OG INDSÆT PÅ DIN EGEN VÆG!!! !!! !!!”, så reagerer du nok som de fleste. Men Fake News har eksisteret, siden Gutenberg opfandt trykpressen, og måske endda endnu længere.

Med internettet er det dog blevet nemt at sprede falske nyheder, og det var især ved indsættelsen af præsident Trump og den nu udødeliggjorte udtalelse fra hans rådgiver, der fik begrebet Fake News på alles læber. Som Kellyanne Conway udtrykte det: “Sean Spicer, our press secretary, gave alternative facts.” Trumps pressesekretær, Sean Spicer, havde omkring antallet af tilskuerne til indsættelsen udtalt, at det var det største antal mennesker til at bevidne en indsættelse.

New York Times postede senere en artikel, der viste billeder fra henholdsvis Trumps og Obamas indsættelser i præsidentembedet, og Metro, der driver subway-systemet i New York, kunne berette om det laveste passagertal i årevis. De artikler, der her er linket til, er fra New York Times og The Washington Post, to gamle, hæderkronede aviser. Men spørgsmålet er så, om vi nu også kan stole på dem?

Dét er kernen i kildekritik og Fake News. For hvem kan vi egentlig tro på, når vi skal have informationer om den verden, der omgiver os? Det handler denne tema-side om.

Undervisningsmaterialer til Fake News

I foråret 2018 afholdt jeg en kursusrække om Fake News for de fynske biblioteker, og her opstod tanken om at lave et tema her på Hvad vil du vide? om Fake News. Der var især stor efterspørgsel på flere undervisningsmaterialer, så dem finder du links til her på siden sammen med gode forklaringer på Fake News og kildekritik, som du kan tage med videre ud i undervisningen.

Der er mange, der allerede har beskrevet begrebet Fake News og har gjort det bedre, end jeg kan gøre det. Det er dog stadigvæk sparsomt med undervisningsmaterialer, og jeg har derfor valgt at lave en litteraturliste, hvor du kan læse mere om Fake News og i stedet koncentreret mig om at udvikle undervisningsmaterialer til de forskellige niveauer i uddannelsessystemet.

NB! Bemærk, at undervisningsmaterialet er copyrightet, og du må derfor gerne gemme en privat kopi på din computer – men du må ikke sende det eller eftergøre det uden tilladelse. Til gengæld må du meget gerne dele linket her, hvor materialet ligger til fri og gratis afbenyttelse.

Hvor finder du viden, du kan stole på?

Lær eleverne at søge efter viden, de kan stole på!

Når eleverne har lært, hvordan de kritisk tager stilling til de informationer, de får – så skal de selvfølgelig også vide, hvor de egentlig kan gå hen og finde viden, de kan stole på! Undervisningen i informationssøgning kan tage udgangspunkt i bibliotekernes kvalitetsvurderede samlinger, men udover det så findes der mange andre gode hjemmesider og databaser, som eleverne skal lære at kende. Du finder nogle gode forslag her: www.hvadvilduvide.dk/soeg_viden/her-skal-du-soege

Læs mere om at undervise i informationssøgning og kildekritik

Vil du gerne i gang med undervisningen i informationssøgning og kildekritik, og har du brug for inspiration til at komme i gang?

I bogen Undervisning i informationssøgning og kildekritik kan du læse mere om, hvordan du underviser i informationssøgning og kildekritik. I bogen får du både forslag til, hvad du skal undervise i, og alle emner indeholder læreroplag med talepapir, så du får alle forklaringer med.

Bogen henvender sig til elever på de gymnasiale uddannelser, men kan også benyttes i undervisningen i informationssøgning og kildekritik både i folkeskolen og på de videregående uddannelser.

Køb bøger om studieteknik