Slip af med din nervøsitet, når du skal holde et oplæg august 30, 2017 – Slået op i: Studieliv – Tags: , ,

Får du klamme håndflader og ondt i maven ved tanken om at skulle holde et oplæg foran din klasse eller en større forsamling? Så får du her fem gode tips, der kan hjælpe dig med at få styr på nerverne.

Forberedelse, forberedelse, forberedelse

En af de ting der kan stresse, når du skal holde et oplæg foran en større forsamling, er, når du ikke ved, hvad du skal sige. Ligesom de allerstørste komikere forbereder timingen ved hver enkelt joke og øver dem hjemme foran spejlet, så kræver det også en solid portion forberedelse at skulle levere en god præsentation. Sæt tid af til at lave en disposition eller et PowerPoint og arbejd det godt igennem.

Øv dig i at tale

Når du ved, hvad du gerne vil tale om, så læs din disposition højt et par gange – og læg den så fra dig. Prøv nu, om du kan tale hele dit oplæg igennem uden at kigge på dit papir. Du må gerne medbringe dispositionen, når du skal holde oplægget, men som du sikkert allerede har oplevet, så er der ikke noget mere kedeligt end en foredragsholder, der bare står og læser op af sit manuskript. Tal oplægget igennem et par gange, til du er sikker i din fremlæggelse.

Forbered dig på det værste

Nogle gange kan katastrofetankerne få magten. Det kan hjælpe at tænke de forskellige scenarier igennem på forhånd og finde en løsning, f.eks.:

  • Hvis jeg har glemt mit PowerPoint derhjemme, så… har jeg heldigvis sendt det til min mail, så jeg kan hente det der
  • Hvis min computer ikke virker, når jeg skal vise mit PowerPoint, så… låner jeg en anden computer
  • Hvis der er nogen, der afbryder, så… beder jeg dem vente med at stille spørgsmål, til jeg er færdig med at tale
  • Hvis der er nogen, der stiller spørgsmål, som jeg ikke kan svare på, så… beder jeg min underviser om at supplere eller siger, at jeg vil undersøge det og vende tilbage
  • Hvis jeg går i stå, så… siger jeg det, som det er, at jeg synes det er svært at tale foran mange mennesker – og taler videre

Slap af

Selv om du har forberedt dig grundigt, kan nervøsiteten alligevel komme snigende i tiden lige op til oplægget. Hvis du kan, så prøv at få tankerne over på noget andet, gå en tur eller tag en kop kaffe i kantinen sammen med en god ven. Lige inden præsentationen kan du trække vejret dybt, slukke for katastrofetankerne og tænke positivt: ”Jeg har forberedt mig godt, jeg har styr på mit stof, jeg ved, hvad jeg skal sige.”

Hvis du går i stå undervejs, er det godt at kunne tage en tilladt pause, f.eks. at drikke en tår vand. Her får du lige tid til at samle dig igen og trække vejret helt ned i maven.



Du er ligesom alle andre – og det er okay

Det hjælper også at tænke på, at det egentlig er de fleste mennesker, der synes, det er ubehageligt at være den, som alles øjne hviler på. Hvis du taler med andre i din klasse om din nervøsitet, vil du opdage, at du langt fra er den eneste, der har det sådan. Men præsentationerne, oplæggene og de mundtlige eksaminer kan du ikke komme udenom, de er en del af det at studere, og det er heldigvis også som med alt andet: Det er erfaringen – og øvelsen – der gør mester.

Når du øver dig og holder oplæg igen og igen, vil du opleve, at du bliver bedre. Måske bliver du aldrig den, der helt casual rejser sig og holder et brag af en dimissionstale foran hele uddannelsen – og det er okay. Det vigtigste er, at du vinder over nervøsiteten og kan holde de oplæg, som dit studie kræver.



« Hvad kan andre se om dig på internettet?
Hvor finder du gratis billeder til opgaver og projekter? »