Faktalink – en god start på projektet oktober 3, 2017 – Slået op i: Informationssøgning – Tags: , ,

Brug Faktalink – når du skal i gang med et emne

Når du skal sætte dig ind i et nyt emne, f.eks. til et projekt, så kan du bruge Faktalink. Faktalink er en samling af artikler om de emner, som mange elever vælger at skrive opgaver og projekter om, f.eks. fattigdom i Danmark, Cubakrisen, Berlinmuren og slaveriet i USA. Mangler du at finde et emne til dit projekt, kan du også gå på opdagelse i emnelisten og få inspiration til, hvad du skal vælge.

Artiklerne i Faktalink er skrevet til elever på de gymnasiale uddannelser, og Faktalink Light henvender sig til folkeskoleelever. Er du studerende på en videregående uddannelse, skal du benytte litteratur på et højere niveau – men du kan sagtens bruge Faktalink alligevel. Under hver artikler er der omfattende litteraturlister, hvor du kan læse mere, med direkte links til bibliotek.dk.

Sådan læser du artiklerne

Gå ind på www.faktalink.dk og log ind med dit UNI-login eller dit bibliotekslogin fra det lokale folkebibliotek.

Skriv et søgeord, f.eks. [feminisme] og klik dig frem:

Læs Faktalinket

Når du klikker ind på Faktalinket, vil der være en kort introduktion til emnet. Klik på de enkelte kapitler i højre side eller gå direkte til litteraturlisten i bunden:

NB! Faktalink udgives af DBC, Dansk BiblioteksCenter, og artiklerne er skrevet af fagpersoner med en solid viden om emnet: journalister, bibliotekarer eller historikere. Det er viden, du kan tro på, og du må altid gerne have Faktalink på din litteraturliste.

Er du underviser?

Skal du undervise i informationssøgning og kildekritik, og vil du gerne have øvelser, som du kan lave med eleverne, så kan du finde dem i bogen Undervisning i informationssøgning og kildekritik – for de gymnasiale uddannelser. Her kan du også læse mere om Faktalink og få tips til undervisningen.

Gem



« Ny smart funktion: Lad JSTOR finde din litteratur
Få styr på hvor de forskellige afsnit skal stå i dit projekt – med gratis projektskabelon »